Gör intryck - på riktigt!
Luktsinnet har en intuitiv kunskap om vad som är bra eller dåligt för oss. När man andas in sätts ungefär 350 olika luktreceptorer igång och en vuxen människa kan urskilja tiotusentals olika dofter. Receptorerna sätter sedan igång en process som leder till att vi känner doften via en särskild nervbana, en nervbana som består av miljontals enskilda nerver. Doftintrycket förs sedan vidare till känslornas centrum vid namn amygdalan och också till hippocampus där vi lagrar minnen. Dofter må vara svårast att sätta ord på, men lättast att känna med våra känslor och genom våra minnen – de påverkar oss ofta undermedvetet.
Så om ni vill knyta an er produkt eller ert företag till en upplevelse som era kunder sent kommer glömma, gör det med hjälp av doft.
Våra sinnen spelar en viktig och komplex roll när vi formar våra tankar, intryck och beteenden. Genom att använda alla sinnen stärks kommunikationen med konsumenterna, kopplingen till varumärket blir starkare och butikens varumärkessignaler blir tydligare.