Experter inom sinneskommunikation

Ljud, Bild och Doftdesign

Publicerat 19 maj 2020

Musiktrender 2020

Hur kommer 2020 att låta?

Vi har nu tagit de första stegen in i det nya decenniet och vilka stora trender som kommer styra 2020-talet kan man fortfarande bara sia i. Men när det kommet till årets musikttrender kan man utläsa en hel del från hur musikbranschen sett ut under den senaste tiden.

Samtidigt som vissa trender är tydligt cykliska och styrs av nostalgiska strömningar så andra mer signifikanta för året 2020. Nedan kommer tre stora trender som kommer forma branschen under den närmaste tiden (och kanske också kommande år).

Tydliga genrer är ett minne blott

Likt det mesta i livet, så vill vi i dela in musik i olika fack, genrer och stilar. Men med 2019 års stora succéer, som exempelvis låten Old Town road där country och rap blandades till en listtoppande låt, så får traditionella genrer ta ett steg tillbaka för att göra plats åt kategorieöverskridande artisttalanger. Konventionerna är inte längre särskilt snäva och ger utrymme för kreativitet. Man har också kunnat se en stor ökning av så kallade mashups, där gamla låtar samplades i nya, modernare, former. Gamla låtar övertogs på så vis av genrer som är långt ifrån originalets. Detta är bara en början av en tid i branschen där genrer och årtionden flyter in i varandra.

Back to the 80’s

Trots att genrer och årtionde influenser luckras upp så kommer 80-talets sound och estetik  vara särskilt närvarande framöver. Detta är mycket tack vare senaste års influenser i popmusiken där analoga syntar och användandet av reverbs växt mer och mer. Det viktiga kommer dock vara att använda det med egen prägel. Artister såsom The Weeknd och Billie Eilish använder sig båda av 80-talssound men har utöver detta mycket unika och populära stilar inom spektret.

Låtar blir allt kortare

Under 2019 var genomsnittslåten på topp 40 listan tre minuter och sju sekunder lång, det är hela 30 sekunder kortare än året innan. Det är ett välkänt faktum att vår uppmärksamhet minskas av all underhållning vi har att välja bland. Idag har vi ett oändligt  musikutbud i våra fickor och det finns miljontals låtar att ta del av som konsument. Så länge man inte är en av de som ständigt toppar listorna så kan det vara klokt att inte låta en låt tugga på allt för länge. Många är vana vid variationen som utbudet av spellistor ger och kan därför tappa koncentrationen om låten blir längre än vad man vanligtvis möter.

Vad gäller musik i butiksmiljö blir regler och trender annorlunda. Både på grund av regleringar av streaming och royalties men också då vikten av att musiken matchar verksamheten och målgruppen blir viktigare än trender i stort. Har man en trendkänslig målgrupp kan ovanstående vara viktigt att ta hänsyn till men andra grupper kanske söker sig till mer familjära stilar. Oavsett, kan vi på Qonceptus hjälpa er att utforma musiklösningar för just er, som matchar både er efterfrågan, målgruppen ni vill nå och det som visats fungera bäst i stort.

https://www.acm.ac.uk/5-upcoming-music-trends-for-2020/ 

https://diymusician.cdbaby.com/musician-tips/music-trends-2020/