Experter inom sinneskommunikation

Ljud, Bild och Doftdesign

Publicerat 2 juli 2020

Att identifiera sinnesmarknadsföring

Identifiera er själva för att identifiera er sinnesmarknadsföring.

För att sinnesmarknadsföring ska bli så effektiv som den faktiskt kan vara måste ni först identifiera identiteten hos er verksamhet. Detta är viktigt för att sinnesintrycken ska förstärka er varumärkesstrategi och inte tvärtom. En doft kan exempelvis lukta hur gott som helst, men matchar det inte det ni vill förmedla kan sinnesmarknadsföringen bli ett platt fall.

Frågorna ni bör ställa er som företag innan ni börjar med sinnesmarknadsföring är då:

  • Vad är kännetecknande för ert varumärke? Vad är era karaktärsdrag?
  • Hur kan dessa karaktärsdrag formuleras genom sinnen?
  • Var och hur kan ni kombinera dessa sinnen med er produkt, butik eller upplevelse?
  • Vilken kombination eller vilka kombinationer av sinnen skulle vara mest effektivt för att skapa positiva konnotationer med ert varumärke?
  • Driver man exempelvis en juridisk byrå kan ens karaktärsdrag vara exempelvis kvalité och pålitlighet. Är man istället en ung reklambyrå kan kännetecknen luta mer åt kreativitet och lekfullhet.

Medlen man bör använda för att visa på kvalité och pålitligheten bör hålla sig till konservativa och traditionella sinnesintryck i alla led. Kontoret kan vara inrett med klassisk och tidlös design med dova färger. Man kan till och med gå så långt som att spela klassisk musik och doftsätta med en neutral rumsdoft som ger det där lilla extra utan att vara extremt åt något håll. Mitt i allt får man också se till det fungerar naturligt ihop och inte så det ser ut som en parodi över hur en sådan byrå bör vara.

För den unga reklambyrån kan man ha mer fria tyglar och bland gammalt och nytt, använda mer tydliga dofter eller en mer karaktäristisk spellista. Men även här är det viktigt att göra det på en nivå som känns genuin och nära företagets faktiska identitet – annars kan det istället bli rörigt och kännas forcerat.

Att hålla reda på allt detta kan vara svårt när ens primära mål är att hålla en verksamhet i rullning. Därför finns det experter att vända sig till. Vi på Qonceptus har expertis inom sinnesmarknadsföring och vi kan hjälpa er svara på dessa frågor. Vi kan helt enkelt visa hur man genom flera medel kan få sin verksamhets sinnliga element i samklang med företagets faktiska identitet. Ett viktigt sätt för att nå ut i bruset.