Experter inom sinneskommunikation

Ljud, Bild och Doftdesign

Publicerat 21 oktober 2020

Det nya normala inom retail

Redan innan våren stod retailbranschen inför stora utmaningar. När sedan coronakrisen slog till blev smällen ännu hårdare mot fysiska butiker. Trots att vi är långt ifrån det normala, så börjar många landa i den nya vardagen, och retail måste hitta nya sätt att navigera där. Från att man ska locka många kunder har det nu plötsligt istället drivits till att man ska locka lagom med kunder. Varken tomma eller fulla lokaler är i nuläget positivt - vilket kan bli något av ett moment 22 när man ska marknadsföra sig. 

Vad gäller sinnesmarknadsföring inom butiker och offentliga miljöer behöver man också ställa om, såväl för att locka som för att lugna kunder som hittar till butiken. Därför vill vi på Qonceptus ge några tips som kan hjälpa er på vägen.

Renlighet

Att vara noggrann med städning och desinficering av utrymmen är viktigare än någonsin och det är inte något man ska tumma med - då kund- och personalsäkerheten är den viktigaste prioriteringen just nu. Men för att förstärka känslan av att ni håller det så rent som ni faktiskt gör, kan en placerad doft bidra till att göra kunden mer lugn i era lokaler. Dofter som innehåller toner av citrus kopplar många till just renlighet. Den används också inom aromaterapi för skänka just lugn och fokus.

Utrymme och avstånd

Om det är något som vi fått höra under året så är det vikten av att hålla avstånd och undvika trängsel. Att ta det säkra före det osäkra kan därför vara viktigt. Om det är möjligt bör hyllor eller möbler som skapar trånga korridorer eller flaskhalsar tas bort. Se till att butiken eller lokalen har en så öppen planlösning som möjligt och se över hur mycket ni egentligen behöver ha framme på display, less is more som man brukar säga.

Ljusa lokaler

Dova och mörka miljöer har gått i trender i perioder. Men just nu kan det vara bra att vända sig mot ljusa synliga lokaler, som gör butiken lätt att navigera igenom. Lampor med kallt ljus kan ha fördelen av dess kliniska karaktär, men kan också ge fel konnotationer i dessa tider. Vänd er mot ljusa lokaler, men med mer varma, inbjudande toner.

Upplysande meddelanden - i video eller ljudinspelning

Att påminna kunder om att hålla avstånd och följa riktlinjer kan vara bra att göra såväl i print som i ljudmeddelanden. Detta kan göras mellan er vanliga musik som spelas eller på de skärmar ni har som visar erbjudanden eller liknande.

 

Slutligen är det bästa rådet så enkelt som att: följa folkhälsomyndighetens riktlinjer. Att gasa mitt i en sjukvårdskris är varken bra för era kunder eller bilden av ert varumärke i längden. Att utstråla trygghet, säkerhet och omvårdnad däremot är något som kommer skänka både förtroende och lojalitet.

Pandemin kommer utan tvekan att ändra butikslandskapet, och många har redan behövt gå i konkurs. Men det kommer fortsatt finnas en efterfrågan på viss butiksshopping och valet kommer då stå mellan de som kan ge en shoppingupplevelse som känns trygg och lustfylld snarare än en kamp för att hålla avstånd.

Har du några frågetecken eller behöver hjälp med hur ni kan arbeta med sinnesmarknadsföring i det nya normala, kontakta oss på Qonceptus!