Experter inom sinneskommunikation

Ljud, Bild och Doftdesign

Vår blogg

I vår blogg kan du hitta massor av tips och trick som hur du skapar bättre upplvelser och enkla saker som som du har troligtviss aldrig tänkt på.

Musiktrender 2020

19 maj 2020

Musiktrender 2020

Vi har nu tagit de första stegen in i det nya decenniet. Likt det mesta i livet, så vill vi i dela in musik i olika fack. Så hur kommer 2020 låta?

Möt ljuset med Exeger

14 maj 2020

Vad krävs för att få besökare att stanna i butiken?

Forskning har visat att ju längre en besökare befinner sig i en butik, desto större chans att ett köp genomförs. När möjligheterna att göra enkla köp online blir allt fler så ställer det krav på butiker att erbjuda butiksupplevelser som gör att kunder besöker butiker och gör köp där.

Musik i butik

14 maj 2020

Musik i butik – vilken licens gäller?

Musik är i dagens samhälle mer av en regel än ett undantag. Var man än är kan man antingen höra populär låtar från högtalare eller få tillgång till dem själv i lurarna.

Månadens doft

14 maj 2020

Månadens doft – Lavendel

Doften av lavendel är kanske en av de mest ikoniska och historiska dofterna vi har. Det är ett säkert doftkort när man vill få en plats att dofta fräscht. Historiskt kommer namnet.

Avancerat trick för maxad kundupplevelse

14 maj 2020

Avancerat trick för maxad kundupplevelse

Ungefär 80% av den information som vår hjärna mottar är omedveten. Det betyder att informationen bearbetas utan att det bearbetas i hjärnans direkta medvetenhet.

Ljudsätt rätt och bli ett minne för livet

14 maj 2020

Ljudsätt rätt och bli ett minne för livet

Du är 12 år gammal och är ute och leker kurragömma med grannbarnen. Sommarvärmen dröjer sig kvar in på kvällen och plötsligt hör du det.

Varför stänger allt fler butiker ner

14 maj 2020

Varför stänger allt fler butiker ner? Retail Fail?

Den rekordhöga försäljningsvolymen på e-handeln under de senaste par åren förväntas fortsätta under 2019, enligt CoStar Group.

Vilken blir er årets färg

14 maj 2020

Vilken blir er årets färg?

Färgföretaget Pantone har nyligen publicerat den omtalade color of the year 2019 och i år är det Living Coral som tar hem topplaceringen.

Tips och Tricks

14 maj 2020

Tips & Tricks – musik i butik

Att musiksätta sitt varumärke är ingen nyhet inom marknadsföringsbranschen och många har slipat på sin musikprofil länge.

Vad ska man göra åt butiksdöden

14 maj 2020

Vad ska man göra åt Butiksdöden?

Ja, detta dramatiska ord dyker upp i rubriker flera gånger i veckan. Och runt om i landet varslas anställda och butiker stänger eller flyttar försäljningen online.

Så arbetar Qonceptus med Private Label

14 maj 2020

Så arbetar Qonceptus med Private Label

Att arbeta med doft är ett effektivt marknadsföringsverktyg! Med Private label, eller på svenska Egna märkesvaror, förhöjs ert varumärke och gör att kunden skapar en positiv anknytning till just er.

Så höjer en bra ljudanläggning till butik din försäljning

14 maj 2020

Så höjer en bra ljudanläggning till butik din försäljning!

Visste du att ljud stimulerar sinnen och skapar associationer? Ja, det visste du säkert! Men, visste du också att rätt ljudsättning, rätt musik för rätt miljö ökar butiksupplevelser och på så sätt också merförsäljning?

Öka försäljning i butik

14 maj 2020

Öka försäljning i butik

5 suveräna och snabba tips på hur kan öka försäljning i butik 2019 Hur ökar du försäljningen i din butik? Vad kan du göra idag för att öka din försäljning?

Guide butiksbelysning

14 maj 2020

Guide Butiksbelysning

5 Knep för att ljussätta din butik 2019 för ökad lönsamhet. Något som direkt påverkar utseendet och upplevelsen i din butik är dess belysning.

Tonsätt rätt

14 maj 2020

Tonsätt rätt

Julmusik kännetecknas av melodier som liknar varandra, texter som upprepar samma ord och volym som är lite för hög. En färsk rapport från handelsanställdas förbund visar dessutom att julmusik faktiskt kan bli en arbetsmiljöfråga.

Zoner för butiksupplevelse

14 maj 2020

Zoner för Butiksupplevelse

Kanske har du stört dig på att vissa butiker är som en labyrint så att det nästan är svårt att ta sig ut? Eller så har du märkt på dig att du helt enkelt alltid handlar mer än du tänkt så fort du besöker just den där butiken?

Upplevelse i butik

14 maj 2020

Upplevelse i Butik

Så använder du sinnen för att höja kundupplevelsen och engagemanget. Det är få som har missat den digitalisering som pågår och hur allt fler retailbutiker blir tvungna att stänga ner för att e-handeln tar allt större plats och kan erbjuda lägre priser.

Musik i butik

14 maj 2020

Musik i Butik

Musik väcker känslor och påverkar kunders köpbeteenden. Därför spelar butiksmiljön och musiken en stor roll (oftast på en omedveten nivå) gällande hur kunder upplever din butik och dess totala intryck.

Belysning och stress

14 maj 2020

Belysning och stress

Det lackar äntligen mot jul! Ljusstakar, julstjärnor och slingor har klätt fönster och balkonger sedan tidiga november. Julen är belysningens högtid och många tjuvstartar gärna med julens alla ljuskällor.

Med känsla för musik

14 maj 2020

Med känsla för musik

Med största sannolikhet har du en låt som alltid gör dig glad, en låt som påminner dig om ditt värsta hjärtekross eller en låt som får dig att ta ut sista krafterna på gymmet.

Doftdesign i butik

14 maj 2020

Doftdesign i butik

Det finns en detalj som många framgångsrika företag har gemensamt men som få konsumenter är medvetna om. Den detaljen är doft.

Att identifiera sinnesmarknadsföring

14 maj 2020

Att identifiera sinnesmarknadsföring

För att sinnesmarknadsföring ska bli så effektiv som den faktiskt kan vara måste ni först identifiera identiteten hos er verksamhet. Detta är viktigt för att sinnesintrycken ska förstärka er varumärkesstrategi och inte tvärtom.

Doft på visningar

14 maj 2020

Doft på visningar?

I januari är det många som går i säljtankar och gör sin bostad visningsredo med allt vad det innebär. Många som ska sälja sin bostad får en lång lista av mäklaren över vad som bör fixas i hemmet för att intressenter ska bli just så intresserade som möjligt.

Sinnesmarknadsföring

14 maj 2020

Sinnesmarknadsföring

Vi upplever alla känslor genom våra sinnen. Genom att strategisk sammankoppla flera av dem ökar sannolikheten att kunden fångar upp den känsla ni vill förmedla och på så vis knyter an till just er.

Senaste inläggen

Arkiv

2020

  • Oktober
  • September
  • Augusti
  • Juli
  • Juni
  • Maj